Hvordan kapre drømmejobben?

Hvordan kapre drømmejobben?

Da er modul 3 i valgemnet Digital Markedsføring (DIG2103) i gang, og i denne delen skal foreleser Karl Philip ta oss igjennom E-varehandel. 

Vår første forelesning foregikk over nettet og vi gikk igjennom OKR, i tillegg til at tre tidligere studenter fortalte sine personlige historier fra faget. Hovedoppgaven i denne delen av semesteret er å opprette en egen nettbutikk og da kommer selvfølgelig god inspirasjon og hjelp fra tidligere studenter godt med. 

Julie var en av studentene som snakket og hun fortalte om hvordan personlig markedsføring kan hjelpe deg med å kapre drømmejobben og kom med gode tips til hvordan du kan bruke LinkedIn til å komme i kontakt med fremtidig arbeidsgiver. I dette innlegget skal jeg skrive et sammendrag fra tema. 

Personlig merkevarebygging:

I personlig merkevarebygging må du tenke at det er deg selv som er produktet. Du skal markedsføre deg selv og dine personlige kvalifikasjoner og egenskaper. Ved å vise din kompetanse, det du kan tilby og det du interesserer deg for, bygger du en merkevare rundt deg selv. Det er viktig å vite hvordan du selv vil fremstille deg for fremtidige arbeidsgivere. Ved å markedsføre seg via eksempelvis Linkedin, vil man fremstå mer engasjert og du vil også bli mer synlig for potensielle arbeidsgivere. 


Hvordan kapre drømmejobben ved hjelp av LinkedIn, steg for steg: 

Steg 1- Optimaliser profil

Førsteinntrykk
LinkedIn er din digitale CV og derfor er førsteinntrykk viktig da dette gir et bilde av hvordan du er som person. Et godt første inntrykk kan være svært avgjørende for dersom en potensiell arbeidsgiver finner deg interessant eller ikke. Du må få frem hvem du er, hva du jobber med og hva du kan tilby. Det er også viktig å få frem hvilken tittel du har, eksempelvis «markedsføringsstudent».

Profilbilde
Ved å ha et profesjonelt profilbilde som er oppdatert og tydelig er viktig for de personene som er inne på profilen din som ikke kjenner deg fra før av. Du ønsker å fremstå profesjonell og ved å ha et slikt bilde gir et godt førsteinntrykk. 

Kontaktinformasjon
Å holde kontaktinformasjon oppdatert er viktig da du vil unngå at potensielle arbeidsgivere kontakter deg på gamle brukere. Oppdatert kontaktinformasjon kan resultere i at du går glipp av en jobbmulighet. 

Sammendrag 
Sammendrag er det feltet som ligger under profilbildet og tittel. Her har du mulighet til å få frem din kompetanse og kunnskap. Skryt av dine sterke sider. 


Arbeidserfaring og utdanning All erfaring er god erfaring, så legg ved alt du har. Du må huske å oppdatere dine erfaringer innenfor jobb og utdanning. I tillegg er det lurt å legge til hvor langt du har kommet i utdanningen, da dette kan gi en pekepinn på hvor mye potensielle arbeidsgivere kan forvente av faglig kompetanse.

Ferdigheter 
I dette feltet har du mulighet til å få frem nøkkelegenskaper. Du kan også legge til de sertifiseringene og lisensene du har.

Anbefalinger 
Få anbefalinger fra tidligere arbeidsgivere, kollegaer eller studenter, da dette er svært verdifullt. Disse anbefalingene fungerer som en slags referanse for fremtidige arbeidsgivere og gir et inntrykk av hvordan du er som person. 

Interesser og aktivitet 
Vis hva du interesserer deg for, da dette kan føre til at du kommer i kontakt med andre som har tilsvarende interesser. Du bør også melde deg inn i relevante grupper, som kan sørge for at du holder deg faglig oppdatert. 


Steg 2- Bygge nettverk 

Hvem vil du ha i nettverket ditt og hvem er målgruppen din? For å finne ut dette presenterer Julie en «Targeting prosess». 

  • Du starter med å finne ut hvem de er. Det er lurt å lage en personas der du dannet et bilde av hvordan de du vil komme i kontakt med ser ut. 
  • Videre er det greit å finne ut hva de interesserer seg for. Du må finne temaer som er interessante for de du målretter deg mot, du må komme med noe som de syntes er interessant. 
  • Hva jobber de med? Finn ut mer spesifikt, hva er deres hovedoppgave? Hvor de jobber og hva de jobber mest med. 
  • Til slutt må du finne ut hvordan akkurat du kan hjelpe personen. Har de bruk for deg, og hva kan du tilby dem som vil være positivt. 


Steg 3- Produser og publiser 

Hvordan fange interessen til den potensielle arbeidsgiveren? Dersom du er aktiv og har en god LinkedIn profil er det store muligheter for å bli lagt merke til. Du må produsere innhold og ikke holde tilbake. Du kan for eksempel snakke om drømmene dine, filosofien din, hva du har lært. Publiser masse innhold og ikke vær redd for å vise deg frem. Dersom du ønsker jobb eller å bli lagt merke til er det viktig at du tar initiativ, det hjelper ikke å kun ha en LinkdIn profil. 


Steg 4- Direkte kontakt 

I dette steget skal du starte kontakten med de du ønske å komme i dialog med. Ikke vær redd for å ta kontakt, da dette vanligvis ender positivt. Først så er det lurt å lage en oversikt med en liste over personer du er interessert i å kontakte. Deretter sender du en forespørsel til de du ønsker å kontakte, der du også kan legge ved en melding der du forklarer hvorfor du ønsker å knytte kontakt med vedkomne. Til slutt sender du en melding der du presenterer deg selv, viser hva du kan. Du kan stille spørsmål eller presentere noe du har gjort. 


En kommentar til «Hvordan kapre drømmejobben?»

  1. Jeg liker veldig godt hvordan du har strukturert dette innlegget! Det gjør det veldig oversiktlig og visuelt pent for leseren. I tillegg liker jeg måten du skriver på, klart, tydelig og forklarende.

    Det er mye tekst i innlegget ditt, og jeg savner et par bilder, en liten video eller en illustrasjon for å bryte opp litt. Husk at det alltid er lurt å hvertfall legge ved et uthevet bilde/forsidebilde. Dette er bildet som kommer til å dukke opp når du deler innlegget ditt på LinkedIn eller Facebook, så den er lurt å huske!

    Stå på videre 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *